Nieuwsartikel
Is duurzaamheid een argument bij de aanschaf van babyspullen?
Om ons heen horen we dat steeds meer ouders babyspullen bij elkaar shoppen op platforms voor tweedehands artikelen. Kleertjes en sommige andere spullen zijn maar zo kort nodig, dat het duurzaam is om ze nog eens te gebruiken. Is dat eigenlijk zichtbaar in de cijfers? We pakten de WIJ Monitor-onderzoeken van de afgelopen vijf jaar er eens bij.
Kampioen duurzaamheid is babykleding
Van alle babyspullen worden babykleertjes het meest tweedehands gekocht, geleend of gekregen. Logisch, vooral in de kleine maatjes, die maar heel kort passen. Ze zijn dan nog mooi genoeg voor een tweede of derde leven. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee van jonge ouders.
In vijf jaar tijd zien we de nieuwe aankopen zo’n 3,5% dalen. De tweedehands gekochte, geleende en gekregen kleding aankopen stijgen zo’n 15%. Veel ouders uit het onderzoek trekken hun baby’s eerder gedragen kleding aan. Het percentage ouders dat nieuwe kleding koopt ligt toch nog op ruim 87%. We mogen dus concluderen dat veel baby’s zowel nieuwe als tweedehandse kleding in de kast hebben.
Ook zwangerschapskleding wordt veel hergebruikt
Werd vijf jaar geleden nog ruim 78% van de zwangerschapskleding nieuw gekocht, nu is dat nog 67,7%. Ook nieuw gekregen kleding daalde van 4,2% naar 2,4%. Toch is de stijging van tweedehands gekocht, gekregen en geleend niet spectaculair: van 46,5% naar 52,2%. Hier zien we iets bijzonders: meer vrouwen dragen helemaal geen speciale zwangerschapskleding! Dat percentage steeg namelijk van 6% naar 11,2%. Ook dat is duurzaam natuurlijk: je normale ruime en rekbare kleding doordragen in de zwangerschap.
Zwangeren en baby’s dragen meer en meer tweedehands kleding
Iets minder tweedehands vervoerd
Zowel bij de kinderwagens als bij de autostoelen zien we een lichte daling in de percentages tweedehands. We hebben het dan over tweedehands gekocht, gekregen en geleend. Bij de kinderwagens daalde dit percentrage zo’n vier procent in vijf jaar naar 25,2%. Meer kinderwagens zijn nog aanwezig van een ouder kind (twee procent gestegen naar 30,2%). Voor autostoelen geldt dat je zeker moet weten dat ze niet bij een aanrijding betrokken waren, om de veiligheid te garanderen. Het percentage tweedehands daalde hier met 1,7% naar 24,5%. Veiligheid gaat hier boven duurzaamheid.
Liever nieuw: flessen en eetgerei
Door de jaren heen worden flessen vooral nieuw aangeschaft (bijna 87% in het laatste onderzoek). Dat verschilt nagenoeg niets met vijf jaar geleden. Vooral kommetjes en ander eetgerei worden nog wel gebruikt van oudere kinderen, maar ook hier gebruiken baby’s toch vooral hun eigen nieuwe spullen. De reden hiervoor is waarschijnlijk dat flessen en eetgerei behoorlijk intensief gebruikt worden en dus versleten zijn. Wel zo hygiënisch om deze nieuw te kopen.
Opvallend: de borstkolf wordt vaker gehuurd
Vanwege de hygiëne zou je bij de borstkolf dezelfde trend verwachten. Maar dat ligt even anders. We zien hier een toename bij alle manieren van in bezit krijgen: nieuw gekocht en gekregen, tweedehands gekocht en gekregen en ook ‘nog in bezit van een ouder kind’. We kunnen concluderen dat meer moeders dan vijf jaar geleden een borstkolf gebruiken. Opvallend is wel het percentage moeders dat een borstkolf huurt: dat steeg van 5,4% naar 12,4%. Dit maakt dat het totaal van het tweedehands gebruik steeg van 23,7% naar bijna 35%.

Over WIJ Monitor
De WIJ Monitor is een continu onderzoek uitgevoerd door data georiënteerd mediabedrijf WIJ Special Media. Dit onderzoek loopt sinds 2012 waarbij de customer journey van (aanstaande) moeders in kaart wordt gebracht bij hun aankopen van diverse babyproducten. WIJ Special Media heeft veel kennis van de babymarkt en voert regelmatig diverse onderzoeken uit.