WIJ Special Media BV

Nieuwsartikel

40% van de ouders koopt geen babykamermeubels, maar kiest voor hergebruik

Een derde van de ouders koopt een nieuwe commode, ledikant en/of kledingkast. Zoals al jaren het geval is, is IKEA de meest bezochte fysieke winkel voor babykamermeubels en ook het meest geliefde merk. Behalve als het om de kinderstoel gaat. Dan staat Stokke aan de top. Dit en meer blijkt uit de meest recente cijfers van het continu onderzoek de WIJ Monitor van WIJ Special Media.

Duurzame keuzes
Alle ouders willen het beste voor hun baby. Er is oog voor duurzaamheid en wellicht spelen er ook economische motieven. Maar liefst 40% van de ouders in het onderzoek richt de babykamer in met meubels, die ze hebben gekregen of al hebben van een ouder kind.

De wieg is steeds vaker een familiestuk. Slechts 17% van de ouders koopt een nieuwe, terwijl 51% deze al in bezit heeft. De commode, het ledikant, de kledingkast, de box en wipstoel: vergeleken met twee jaar geleden worden ze zo’n 2 à 3% minder tweedehands gekocht. De meeste meubels worden niet vaker nieuw gekocht, maar vaker hergebruikt.

Welke winkels zijn favoriet?
Slechts een derde van de ouders doet alle aankopen voor de babykamer online. Bijna 46% koopt alleen in stenen winkels, terwijl het aantal ouders dat online en fysiek shoppen combineert groeit naar bijna 25% (dit was twee jaar geleden 17%). Ikea staat al jaren aan de top bij de live shoppers (45% nu), gevolgd door Babydump, Babypark, Prénatal en Van Asten Babysuperstore. Online zien we bijna dezelfde winkels in de top terug, in een iets andere volgorde. Daar voert Babydump.nl de lijst aan, gevolgd door Ikea.nl, Babypark.nl, Vanastenbabysuperstore.nl en Bol.com.

Populaire merken
Het meest gekochte merk babykamermeubilair is met verre afstand Ikea (bijna 39%), gevolgd door TWF (13%), Kidsmill (bijna 10%), Maxi-Cosi (8,9%), Prénatal (8,6%) en Stokke (7,5%).

Wat is het budget?
Ouders geven gemiddeld € 715 uit aan nieuw babykamermeubilair, voor tweedehands geldt een gemiddeld budget van € 173. Voor een nieuwe kinderstoel wordt gemiddeld € 219 betaald, de gemiddelde prijs voor een tweedehands kinderstoel is € 96.

Even apart: de kinderstoel
De kinderstoel staat apart van de andere babymeubels, namelijk in de woonkamer of -keuken. Hoewel de kinderstoel pas nodig is als een baby goed kan zitten, koopt ruim 69% deze al tijdens de zwangerschap! Meestal in het laatste trimester van de zwangerschap. Na de geboorte zijn de meeste baby’s 3-6 maanden als de kinderstoel wordt aangeschaft (bijna 14%).  

Zo’n derde deel van de ouders koopt een nieuwe kinderstoel (32,6%), 22,6% een tweedehands stoel. De kinderstoel wordt minder populair als cadeau, nog geen 14% krijgt een nieuwe, 8,5% een tweedehands exemplaar.

Voor de kinderstoel gaan ouders het vaakst naar Babypark, gevolgd door Prénatal, Babydump, Ikea en Van Asten Babysuperstore. Het aandeel ouders dat de kinderstoel online koopt is nu 55%. Dit is bijna 9% meer dan twee jaar geleden. Toen kochten trouwens 7,5% meer ouders zowel online als offline een kinderstoel. Groot behuisd of meer kinderen? De online top 5 webshops voor nieuwe kinderstoelen wordt aangevoerd door Prenatal.nl, gevolgd door Bol.com, Baby-dump.nl, Babypark.nl en Lidl.nl.

Onder de nieuw aangeschafte kinderstoelen, is Stokke met bijna 51% veruit het meest gekochte merk. Op gepaste afstand (door minder dan 10% gekocht) volgen Kidsmill, Ikea, Maxi-Cosi en Roba.

Over WIJ Monitor
De WIJ Monitor is een continu onderzoek uitgevoerd door data georiënteerd mediabedrijf WIJ Special Media. Dit onderzoek loopt sinds 2012 waarbij de customer journey van (aanstaande) moeders in kaart wordt gebracht bij hun aankopen van diverse babyproducten. WIJ Special Media heeft veel kennis van de babymarkt en voert regelmatig diverse onderzoeken uit. Voor meer informatie of neem contact op met directeur Marcel Bakker via marcel.bakker@wij.nl.

Meer weten over de WIJ Monitor?

We delen graag alle ins & outs met je over dit continu onderzoek.

Ook interessant

Onderzoek WIJ Monitor, babywereld februari 2025