Nieuwsartikel

Veel minder geld besteed aan speelgoed

Elk halfjaar wordt een ouderpanel via de WIJ Monitor gevraagd naar hun aankopen voor de (aanstaande) baby. Ook speelgoed hoort daarbij. We zien dat speelgoed een populair (kraam)cadeau blijft, en dat ouders hun geld heel bewust besteden.

Baby’s spelen steeds meer met spullen van oudere broertjes en zusjes

Het grootste deel van het babyspeelgoed krijgen ouders cadeau. 75,9% werd nieuw geschonken, 22% tweedehands. Beide percentages zijn wel lager dan in voorgaande onderzoeken. Twee jaar geleden lag het percentage nieuw gekregen nog op 84,3%.

Zelf koopt 54% van de ouders nieuw speelgoed. Dat was een halfjaar daarvoor nog 61,3%. Het percentage tweedehands aankopen ligt vrij stabiel op ruim 15%. Speelgoed lenen is voor baby’s absoluut niet populair. Slechts 1% is nog maar geleend. Opvallend is echter dat veel meer baby’s nu spelen met spullen van oudere broertjes of zusjes. Vergeleken met het halfjaar ervoor steeg het percentage maar liefst met 10% tot 47,5%.

Vaker zelf naar de winkel
De meeste ouders (52,5%) kopen nieuw speelgoed zowel in stenen winkels als in webshops. Al lag dat percentage twee jaar geleden nog boven de 60%. Meer ouders kiezen nu puur voor het live aanschaffen in de winkel: 32,1% tegen ruim 23% anderhalf jaar geleden. Tegelijkertijd stijgt ook het aantal ouders dat alleen maar online koopt: 16,3% tegen 9,7% twee jaar geleden.

Waar shoppen ouders voor nieuw speelgoed?
De top-5 van winkels die ouders het meest bezoeken om speelgoed aan te schaffen blijft vrijwel stabiel de afgelopen twee jaar. Kruidvat staat op één (61,8%), gevolgd door Hema (39,1%), Prénatal (36,3%), Action (34,9%) en Intertoys (29,1%). Heeft dit te maken met de meer of mindere aanwezigheid van deze ketens in steden en dorpen? In eerdere onderzoeken wisselden alleen Hema en Prénatal twee keer van plek.

Online blijft Bol.com onverminderd populair (67,5%). Prénatal, Kruidvat, Hema en Amazon volgen met percentages van 26,2 tot 17,9%.

Gevestigde merken aan de top
Baby’s hebben zelf natuurlijk nog geen voorkeur voor een merk speelgoed. Hierin zien we de smaak van ouders. Little Dutch blijft het meest populair (64,4%). Al daalde het percentage nieuw aangeschaft speelgoed van dit merk wel 6% in vergelijking met het halfjaar ervoor. Geluiden en lampjes blijven ook in trek: Vtech bezet de tweede plek met 40,7%. Daarachteraan komen nijntje (36,3%), Hema (34,4%) en Fisher-Price (29,3%). 

Opvallende cijfers in bestedingen
Naast het hergebruik van speelgoed van oudere kinderen vallen bij het laatste onderzoek ook de behoorlijk lagere bedragen op, die ouders besteden aan speelgoed. Aan nieuw speelgoed werd in de voorgaande drie onderzoeken respectievelijk €154, €191 en €154 uitgegeven. In het laatste onderzoek was dit slechts €96!

Ook tweedehands lopen de bedragen terug. Respectievelijk €57, €79, €42 en nu nog maar €36.

Over WIJ Monitor
De WIJ Monitor is een continu onderzoek uitgevoerd door data georiënteerd mediabedrijf WIJ Special Media. Dit onderzoek loopt sinds 2012 waarbij de customer journey van (aanstaande) moeders in kaart wordt gebracht bij hun aankopen van diverse babyproducten. WIJ Special Media heeft veel kennis van de babymarkt en voert regelmatig diverse onderzoeken uit. 

Meer weten over de WIJ Monitor?

We delen graag alle ins & outs met je over dit continu onderzoek.

Ook interessant