“Er is veel hetzelfde gebleven én er is heel veel veranderd”
de blije doos bestaat 50 jaar!
In 1974 werd de blije doos van WIJ Special Media voor het eerst aan zwangere vrouwen uitgedeeld en nu, vijftig jaar later, is het gratis cadeaupakket niet meer weg te denken. Dit gaat van 14 t/m 17 februari gevierd worden op de Negenmaandenbeurs, waar de pakketten ook worden uitgedeeld aan kersverse zwangeren.
Jaarlijks melden zo’n 135.000 zwangere vrouwen zich aan voor de blije doos, dat is 80 procent van alle zwangeren in Nederland. De inhoud van het cadeaupakket verandert met de jaren, maar volgens Marcel Bakker, directeur WIJ Special Media, zijn er een paar vaste waardes.
“Er zit al vijftig jaar een pak luiers in van Pampers en ook altijd een product van Prénatal,
de babywinkel waar de blije doos kan worden opgehaald.”
Aanstaande moeders krijgen totdat hun kind één jaar is ook al vijftig jaar het magazine WIJ cadeau bij de blije doos, een tijdschrift met persoonlijke verhalen en informatieve artikelen over zwangerschap, bevallen en baby’s. WIJ verschijnt vier keer per jaar en heeft een oplage van 150.000 exemplaren per editie. “Daarnaast hebben we natuurlijk de website WIJ.nl, zijn
we actief op de socials en versturen we per mail nieuwsbrieven die qua inhoud perfect aansluiten op wat een zwangere of jonge ouder op dat moment wil weten. Daarbij kan je denken aan een wekelijkse update met informatie hoe je baby zich ontwikkelt in je buik”, vertelt Bakker.
Een wereld van verschil
In vijftig jaar tijd is er voor jonge ouders ontzettend veel veranderd, ziet WIJ-hoofdredacteur Mariska van der Kogel. “Dat zie je alleen al aan de cijfers. De leeftijd waarop vrouwen voor
het eerst moeder worden is flink gestegen – van 24.8 naar 30.3 jaar en het aantal kinderen
per gezin is juist gedaald – van 1.77 naar 1.49. En in 1974 beviel bijna de helft van de vrouwen thuis, nu is dat een kleine 15 procent.”
De kans dat een baby rond de geboorte overlijdt, is met 11,3 per duizend geboortes naar 3,8 een stuk kleiner geworden. “Er zijn veel meer screenings bijgekomen, denk aan de NIPT test (Non Invasieve Prenatale Test) en de 13- en 20-wekenecho”, zegt Van der Kogel.
Ook de werk-zorg balans is in vijftig jaar tijd totaal veranderd. Waar vrijwel alle vrouwen in
de jaren ’70 stoppen met werken na de geboorte van hun eerste kind, werkt nu 71% van de moeders. Daarnaast zien we dat steeds meer vaders ook de zorg voor de kinderen op zich nemen.
WIJ wil zwangere vrouwen en ouders met jonge kinderen op een persoonlijke en betrouwbare manier informeren zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen in de rol als ouder. Zo spant WIJ zich onder meer met Stichting Voor Werkende Ouders in om het leven van ouders makkelijker te maken. “Zo werken we mee aan de jaarlijkse peiling Staat van het Gezin waarmee we de politiek inzicht geven in het welbevinden van gezinnen”, vertelt Van der Kogel.
WIJ hoopt ook de komende vijftig jaar een vraagbaak voor ouders te zijn. Van der Kogel:
“Want het tijdsbeeld, de maatschappij en de media veranderen, maar de onzekerheden en uitdagingen die bij het jonge ouderschap horen, zullen altijd blijven bestaan.”
************
Noot voor de pers: voor meer informatie over het jubileum van de blije doos en interviewverzoeken kunt u contact opnemen met Mariska van der Kogel, hoofdredacteur
van WIJ. 06-105 057 08 – email hidden; JavaScript is required